VI Niedziela Wielkanocna

 

"Już was nie nazywam sługami, bo sługa nie wie, co czyni pan jego, ale nazwałem was przyjaciółmi, albowiem oznajmiłem wam wszystko, co usłyszałem od Ojca mego. "

Lectio

J 15, 9-17

- przyjaciel

1. «osoba pozostająca z kimś w bliskich, serdecznych stosunkach»

2. «osoba okazująca komuś lub czemuś swoją sympatię, sprzyjająca czemuś»

- służący «ten, kto zajmuje się czyimś domem, gospodarstwem i otrzymuje za to wynagrodzenie»

- służyć

1. «działać w interesie czegoś lub dla czyjegoś dobra»

2. «być używanym»

3. «być komuś w czymś użytecznym»

4. daw. «pracować u kogoś, zajmując się sprzątaniem, pomaganiem w czynnościach gospodarskich itp., otrzymując za to wynagrodzenie»

Meditatio

- Chrystus wprowadza rozróżnienie sługa-przyjaciel. Podkreśla, że relacja, jaką chce budować z uczniami, jest relacją przyjaźni. To z jednej strony forma nobilitacji, ale z drugiej wyrażenie pragnienia bliskości.

-Przyjaźń jest relacją miłości i zaufania. Jest w niej miejsce na otwartość i wymianę zdań oraz myśli.

- Jak wygląda moja relacja z Jezusem? Czy jestem bliżej nazwania się przyjacielem czy jednak sługą?

Oratio

Panie Jezu. Nazwałeś mnie przyjacielem na długo przed moim urodzeniem. Chcesz mnie nazywać przyjacielem także dzisiaj. Chcę przeżywać moje życie opierając je na miłości do Ciebie. Na zaufaniu Tobie. Błogosław tym moim zamierzeniom.

Komentarze