Św. Floriana, męczennika

 


J 15, 18-21

Lectio

- Świat - pojęcie mocno wpisane w dzisiejszą Ewangelię. Opisujące jakąś rzeczywistość, która jest przeciwna Jezusowi. Sam Jezus wspomina, że "wybiera uczniów ze świata".
- Świat nienawidzi Jezusa i Jego uczniów.
Wybranie - to jest kolejne słowo, które wyróżnia się w dzisiejszym fragmencie Ewangelii. Wybranie przez Jezusa przenosi człowieka ze świata do jakiejś innej rzeczywistości, w której jesteśmy mocniej związani z Jezusem. Na tyle mocno, by doświadczać tego, co stało się Jego doświadczeniem.

Meditatio

... z powodu mego imienia... Te kilka słów zdaje się być kluczem do zrozumienia tych kilku, dość zawiłych zdań, które składają się na dzisiejszy fragment Ewangelii. 
Po pierwsze dość dobrze ustawia relację świata i wybranych. Ogniskuje sprawę na imieniu Jezusa, a w konsekwencji na Jego osobie.
Jezus zwraca uwagę na to, jak On sam został potraktowany przez ludzi. Przypomina, że byli tacy, którzy Go odrzucili i zwalczali, ale że byli też tacy, którzy przyjęli Jego Słowo. 
Zwraca uwagę na to, że Ci, którzy zostali przez Niego wybrani, nie powinni spodziewać się czegoś innego. To samo będzie ich dotyczyło.
Wypełnia się to także w życiu patrona dzisiejszego dnia, św. Floriana, który jako chrześcijanin trwający w swojej wierze, poniósł śmierć męczeńską. 
Ale wybranie przez Jezusa to jedno. W końcu można je odrzucić i się nim wcale nie przejąć. Można pozostać w świecie. 
Św. Florian doświadcza prześladowania dlatego, że pozostał wierny. Że doświadczenie wybrania jest dla niego doświadczeniem ważnym. Doświadczeniem cenniejszym od życia.

Oratio

Panie Jezu. Już w sakramencie chrztu doświadczyłem wybrania przez Ciebie. Pozwól mi przeżywać to, jako szczególne zjednoczenie z Tobą. Pomagaj mi chronić się w Tobie, przed trudnościami, jakie przyniesie mi świat, który nie chce życia z Tobą i pomagaj mi skutecznie głosić Ciebie tym, do których mnie posyłasz.

Komentarze